Hagia Sophia – UNESCO Heritage
Mozaicul din absida altarului
Pe bolta absidei estice, unde se afla altarul, se observă mozaicul care o înfățișează pe Fecioara Maria cu pruncul Isus în brațe, șezând pe un tron bogat ornamentat. În această zonă se află o inscripție din sec. X, care amintește de perioada iconoclastă și din care deducem că acest mozaic a suferit deteriorări pe parcursul sec. IX, fiind refăcut în sec. X.
Mozaicurile votive
1. Împăratul Constantin al IX-lea și împărăteasa Zoe alături de Isus Hristos
Primul mozaic de la Sf. Sofia îl înfățișează pe Isus Hristos așezat între împărăteasa Zoe (1028-1050) și împăratul Constantin Monomahul (1042-1055). Isus Hristos este înveșmântat într-o tunică de aur și o mantie albastră, este așezat pe un tron și ține în mâna stângă un codex iar cu dreapta face semnul binecuvântării.
Împărăteasa Zoe îi întinde lui Hristos un pergament răsucit enumerând daniile pe care le făcuse Sfintei Sofia. Al treilea soț al împărătesei Zoe, Constantin Monomahul, oferă un apocombion – o pungă plină cu 3 kg de monede de aur.
Deasupra nimburilor celor doi împărați scrie „Zoe, preacredincioasa augusta” respectiv „Constantinos, preacredincios împărat în Cristos Dumnezeu, bazileu al romeilor, monomah”.
Suveranii sunt în ținute de ceremonie, bogat împodobite. Nimbul din jurul capului indică caracterul sfânt al împăraților bizantini.
Este sugerată ideea judecății divine, împărații sunt judecați după binefacerile lor. Ofrandele prezentate sunt dovada că împăratul a respectat învățămintele creștine și își datorează alegerea ca suveran al romeilor conduitei creștine corespunzătoare.
În acest panou împărăteasa Zoe porphyrogenetă este cu al treilea soț. Prin intermediul ei Constantin ajunge la tron. Pentru prima oară împărăteasa este pe același panou cu împăratul. Din examinarea mozaicului reiese că numele lui Constantin Monomahul și capetele celor trei personaje au fost refăcute, după ce împărăteasa Zoe s-a întors din exilul în care a fost trimisă de Mihail al V-lea. În varianta inițială a mozaicului apărea primul soț al împărătesei.
Veșmintele împăratului și ale împărătesei sunt lipsite de fluiditate, fiind încărcate de pietre prețioase. În schimb. haina lui Hristos dă senzația de suplețe, așezându-se în cute și pliuri.
2. Împăratul Ioan al II-lea Comnenul și împărăteasa Irina alături de Fecioara Maria cu pruncul Isus în brațe
Acest mozaic înfățișează suveranii alături de Fecioara Maria și pruncul Isus. În dreptul împăratului Ioan al II-lea Comnenul este scris Ioan în Hristos Dumnezeu, credincios împărat porphyrogenet, bazileu al romeilor. Porphyrogenetul era cel născut în camera de purpură. Împăratul are în mână o pungă cu 3 kg de monede din aur oferind un apocombion Fecioarei Maria. În partea cealaltă a Fecioarei Maria, unde se află Împărăteasa Irina, fiica regelui Ladislau, este scris Irina, preacredincioasă augustă. Împărăteasa ține în mâini un pergament cu donațiile făcute bisericii. Suveranii sunt în ținute de ceremonie, bogat împodobite. Împărăteasa are fața palidă, paloarea fiind scoasă în evidență prin prin fardul roșu din obraz. Are părul blond, împletit după moda occidentală. Specificul fizionomiei împărătesei este puternic subliniat în mozaic cunoscut fiind faptul că bizantinii apreciau în mod deosebit tenul alb și părul blond al occidentalilor. În total contrast cu chipul împărătesei este cel al împăratului, căruia i atribuise denumirea de maurul, având tenul mai închis la culoare.
Dacă în mozaicul precedent era pentru prima dată când împărăteasa apărea alături de împărat într-un panou votiv, la acest al doilea mozaic este pentru prima dată când împărăteasa este la același nivel cu împăratul.
Pentru a duce daruri bisericii, basileul (împăratul) trebuia să îmbrace haina de ceremonie. La intrarea în biserică depunea o pungă cu aur pentru clerul bisericii și pentru săraci. Apoi primea de la patriarh coroana imperială pe care o așeza pe cap. Era tămâiat și uns cu mir. După această purificare oferea patriarhului apocombionul.
Fotografii: Lucica Brad Paraschivescu / martie 2020