Design Cultural
Putem defini Designul Cultural ca fiind acea creație contemporană a cărei formă, cromatică sau simbolistică sunt inspirate din cultura populară. Valorificarea moștenirii culturale, la care suntem martori în ultimii ani, se face în funcție de pricepere și interese. Mulți dintre pasionații de etnografie, limitându-se la o interpretare sumară a acesteia, pierd din vedere tocmai esența ei. Să vedem în etnografie doar detaliile de formă, cromatică și, cel mult, tehnică cred că este o greșeală de abordare a acestui domeniu de studiu extrem de ofertant. Cred că dacă analiza vizuală rămâne singurul criteriu de evaluare, ea va fi întotdeauna incompletă, deoarece contextul ar trebui să dea tonul unui astfel de proces.
În crearea obiectelor de inspirație „culturală” putem vorbi de două abordări. Pe de o parte avem reproducerea fidelă a unor piese vechi prin folosirea unor materiale, cromatici și tehnici de lucru cât mai apropiate de cele ale originalului. Aceste reproduceri nu pot fi numite creații deoarece ele se fac prin copiere, singurul aport al creatorului fiind de ordin meșteșugăresc prin reeditarea tehnicii de lucru. Asta nu înseamnă că reproducerea unei piese vechi este mai puțin meritorie ci înseamnă doar că nu vorbim despre un act de creație ci despre unul de execuție, în care fiecare pas este ghidat de forma canonică originală. Cea de-a doua abordare este exploatarea creativă a unor modele vechi prin preluarea de motive decorative, croieli, tehnici de lucru sau asocieri cromatice de pe obiecte cu valoare etnografică și adaptarea lor pentru realizarea unei piese contemporane. Fie că este vorba de vestimentație, mobilier, bijuterii, textile de casă și decorațiuni interioare sau accesorii, principiul este același.
Două posibile întrebări pe care ar trebui să mi le pun atunci când vreau să produc sau să cumpăr un obiect cu un design cultural, ar putea fi acestea: Ce doresc să exprim prin acest obiect? sau Ce semnificații are acest obiect pentru mine? Dacă nu pot răspunde la aceste întrebări obiectul meu, creat sau cumpărat, rămâne doar un obiect, gol de „conținut”.
Lucia Brad – Paraschivescu
martie 2018